بیگ بنگ: تلسکوپ VLT پانزده ساله شد و در پانزده سالگی خود تصویری از مهد کودک ستاره ای منتشر کرد، تصویری از ستاره های جوان سحابی IC 2944 که در ابرهای گرد و غبار می درخشد. این سحابی از ابرهای هیدروژن تشکیل شده است که درحال تشکیل ستارگان جوانی میباشد. این تصویر زیبا از سحابی  IC 2944 توسط تلسکوپ زمینی VLT گرفته شده ، این جرم آسمانی در فاصله 6،500 سال نوری از ما و در صورت فلکی قنطورس جنوبی جای دارد.

eso1322a

نمایی جدید و تماشایی از مهد کودک ستاره ای در سحابی IC 2944

این تلسکوپها اولین بار در تاریخ 25 مه 1998 به آسمان خیره شدند و در طی پانزده سال تصاویر شگفت انگیزی از سحابی ها و کهکشانهای دور دست به ثبت رساند. در زیر مجموعه ی کوچکی از تصاویر به ثبت رسیده توسط  تلسکوپهای VLT را در گذر زمان می توانید مشاهده کنید.

eso1322b

تلسکوپ‌های VLT چهار عدد از بزرگترین تلسکوپ‌های نوری جهان هستند که در رصدخانه پارانال در شیلی بصورت آرایه‌ای قرار گرفته اند و هر یک از آیینه‌های مقعری با قطر ۸ متر و ۲۰ سانتیمتر تشکیل شده اند. رصدخانه پارانال در ارتفاع ۲۶۳۵ متری از سطح دریا قرار دارد.

پیشرفته‌ترین تجهیزات نوری جهان، مرکب از چهار واحد تلسکوپ با آینه‌های اصلی به قطر ۸٫۲ متر و چهار تلسکوپ متحرک کمکی به قطر ۱٫۸ متر. این تلسکوپ‌ها می‌توانند با هم در گروه‌هایی دوتایی یا سه تایی کار کنند، به صورت یک تداخل سنج قول پیکر، تلسکوپ بسیار بزرگ تداخل سنج ESO، به منجمان اجازه می‌دهد تا جزئیاتی مطابق با جزئیات یک تلسکوپ بسیار بزرگ را مشاهده کنند.

800px-Aerial_View_of_the_VLTI_with_Tunnels_Superimposed

همچنین واحد تلسکوپ‌های ۸٫۲ متری می‌توانند به صورت مجزا بکار گیری شوند. با یک تلسکوپ این چنینی، می‌توان تصاویر اشیا سماوی کمرنگ با قدر ۳۰ را در یک ساعت پرتو گیری بدست آورد. این برابر است با مشاهده شی که ۴ بیلیون بار کم نور تر از چیزی ست که بتوان بدون کمک چشم دید. مالکیت این تلسکوپ‌ها با سازمان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) است.

Read More : http://www.universetoday.com/102367/an-amazing-anniversary-image-from-the-vlt/#more-102367