بیگ بنگ: امروزه شامپانزه ها دورانی بحرانی را از سر می گذرانند اما ناسا می تواند به این مسئله کمک کند. سازمان فضایی ناسا اخیرا همکاری خود را در زمینه حفاظت از شامپانزه ها با موسسه ی “جین گودال” اعلام کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، بیش از دو میلیون شامپانزه در 100 سال اخیر وجود داشت، اما امروزه اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، وجود تعداد 345 هزار عدد شامپانزه را تخمین زده است. در این همکاری از ماهواره های سازمان ناسا و کشور آمریکا به منظور شناسایی محل های زندگی شامپانزه ها استفاده می شود. لیلیان پاینتا متخصص و معاون علوم حفاظتی موسسه “جین گودال” دلیل وجود بحران برای شامپانزه ها را نابودی محل زندگی آن ها می داند. در واقع، قطع درختان جنگلی آنقدر گسترده می باشد که حتی می توان آن را از خارج از جو زمین نیز مشاهده کرد. این متخصص در سال 2000 میلادی عکس هایی از زیستگاه شامپانزه ها در اطراف پارک ملی گومبه در تانزانیا را مقایسه کرد. این عکس ها که در سال 1972 و 1999 میلادی گرفته شده بود، نشان از قطع گسترده درختان در آن منطقه داشت.

پاینتا گفت: « اطلاعات ماهواره ای ناسا با ادغام اطلاعاتی از محدوده زیستی و رفتارهای شامپانزه ها، به ما اجازه می دهد که شامپانزه ها را بیشتر بشناسیم.» این اطلاعات به پاینتا و سایر دانشمندان اجازه می دهد که محل های زندگی با ریسک بالا برای شامپانزه ها را پیدا کنند. بر اساس گفته های ناسا نقشه های معمولی جزئیات اثرات فعالیت های انسانی بر روی زیستگاه های شامپانزه ها را نشان نمی دهند ولی عکس های ماهواره ای مخصوص می توانند اطلاعاتی در مورد بهره برداری از زمین ها و اثرات آنها بر روی جنگل ها را در بر داشته باشند.

در گذشته زیستگاه شامپانزه ها شامل جنگل ها و درخت زار های عظیمی بود اما امروز فقط قسمت کوچکی در خارج از پارک های حفاظت شده را شامل می شود.بر اساس گفته مسئول موسسه “جین گودال”، رشد جمعیت و تولید ذغال چوب از عوامل اصلی افزایش میزان قطع درختان در سال های گذشته می باشد بنابراین در راستای تلاش های حفاظت از شامپانزه ها همکاری با موسسات محلی الزامی می باشد.

این مسئول اضافه کرد: « دیدن اثرات عکس ها بر روی روستاییان بسیار هیجان انگیز بود. آنها میتوانند در شناسایی نقاط کور عکس ها به ما کمک کنند. این مسئله مانند حقیقتی بود که به طرز شگفت آوری برای ما از آسمان به زمین آمده بود.» اطلاعات ماهواره ای استفاده شده در موسسه “جین گودال” به دانشمندان، محافظان محیط زیست و مقامات محلی کمک زیادی خواهد کرد و موسسه را به ادامه ی کار های محافظتی خود برای شامپانزه ها را تشویق خواهد کرد.